Výmena pneumatík – najčastejšie chyby
Pneumatiky áut sú jedinou časťou vozidla, ktorá je v priamom kontakte s povrchom cesty, čo je dôvodom, prečo sú pravidelné a správne výmeny veľmi dôležité. Odporúčame na túto službu využiť preverený pneuservis, ktorý zvládne tento úkon vykonať správne. Pozrite sa, aké chyby sa pri výmene pneumatík objavujú najčastejšie.
Stav pneumatík a ich správne namontovanie majú veľký vplyv na pôžitok z jazdy. Sezónne výmeny pneumatík ako v lete, tak v zime sú dôležité, pretože sú tieto pneumatiky vyrobené z inej gumy a polymérových zlúčenín a majú iné vzorky. Kvôli tomu poskytujú rôzny stupeň priľnavosti pri rôznych poveternostných podmienkach. Aby ste však mali z vašich pneumatík najlepší úžitok, mali by ste sa predovšetkým presvedčiť, že sú vymieňané a vyberané profesionálne.
Nesprávne vyváženie kolies
Pokiaľ sa chcete vyhnúť zlyhaniam odpruženia a riadiacich jednotiek, mali by ste sa uistiť, že kolesá vášho auta sú správne vyvážené. Tento postup by ste mali opakovať po výmene ktoréhokoľvek kolesa po nehode, po náraze do obrubníka alebo po nabehnutí do diery.
Nesprávne vyváženie kolies je obvykle cítiť pri riadení vo vyšších rýchlostiach. Pokiaľ sú kolesá nevyvážené, cítite na volante alebo v celom aute vibrácie. Nesprávne vyváženie kolies môže tiež ovplyvniť trasu auta, pretože ho môže ťahať na pravú alebo na ľavú stranu cesty.
Nesprávny tlak v pneumatikách auta
Tlak v pneumatikách sa počas času mení z nasledujúcich dôvodov:
- vzduch sa dostáva von skrz steny pneumatík,
- mení sa teplota vzduchu na vonkajšku pneumatík,
- drobné mechanické poškodenia.
Tlak by sa mal pravidelne kontrolovať, napr. raz za mesiac alebo zakaždým, keď sa menia pneumatiky. Jeho nesprávna hodnota môže byť príčinou veľkej spotreby paliva, zlého ťahu
a prehrievania pneumatík. Správna hodnota pre prednú a zadnú nápravu vozidla závisí na výkone motora, modeli auta a jeho hodnotách maximálneho zaťaženia.
Nedostatočné utiahnutie skrutiek
Pri výmene kolesa je zvlášť dôležité pevne utiahnuť skrutky a matice. Na to by sa mali použiť dva typy náradia: na počiatočné utiahnutie by sa mal použiť rázový skrutkovač a potom je na úplné utiahnutie skrutiek auta potrebný momentový kľúč.
Nedostatočné utiahnutie skrutiek, napr. použitím iba rázového skrutkovača, môže spôsobiť rozťahovanie skrutiek a problémy s odskrutkovaním kolesa. Skrutky sa môžu uvoľniť, aj keď je koleso správne vymenené, takže odporúčame, aby ste skrutky po krátkej jazde zhruba 30 – 50 kilometrov znovu utiahli.
Prečítajte si tiež: Zistite, na čo si dávať pozor pri výbere autoservisu
Keď sú pneumatiky vymieňané v zhone a neodborne, nejde len o to, že by ste prípadne mohli svoje pneumatiky alebo ráfiky poškodiť, ale tiež riskujete svoju bezpečnosť. Počas výmeny pneumatiky je možné urobiť aj mnoho ďalších chýb, preto sa vyplatí využívať služby overených servisných centier ako je First Stop, ktoré fungujú po celý rok a nie iba v sezóne. Dobré servisné centrum skontroluje stav vašich pneumatík, ventilov a prieduchov a pripraví pneumatiku a ráfik na správnu montáž.
Nesprávne nastavenie kolies
Zbiehavosť kolies je definovaná uhlom medzi rozchodom kolies na tej istej náprave. Uhol zbiehavosti sa pohybuje od +3 do –3 stupňov. V prípade kladného výsledku hovoríme
o kladnom odklone, pri zápornom výsledku hovoríme o zápornom odklone kolesa.
Nesprávne nastavenie zbiehavosti môže spôsobiť:
- problémy s udržaním plynulej trasy pri jazde rovno,
- enormné opotrebovanie pneumatík,
- vyšší valivý odpor, ktorý znamená vyššie spaľovanie.
Prečítajte si tiež: Správna montáž a výmena kolies – krátky sprievodca k vyvažovaniu
a nastaveniu geometrie vášho auta
Líbí se Vám náš článek? Sdílejte jej se svými přáteli a objevte další tipy First Stop. Sdílejte kliknutím na odkaz: