Nafta alebo benzín – ktorý motor bude pre vás najlepší?
Dnes už situácia nie je tak jednoduchá. Nariadenia týkajúce sa spaľovania sú prísnejšie
a automobilové spoločnosti dosahujú vyššie výkony pri menších a menších objemoch, čo znamená, že konštrukcia motora je zložitejšia. Po týchto zmenách sa výber motora stal veľmi individuálnou záležitosťou, pretože koľko vodičov, toľko názorov na túto problematiku. Pokúsime sa vám však pomôcť rozhodnúť sa tým, že vám predstavíme ako výhody, tak nevýhody benzínových i naftových motorov.
Benzínový motor
Aj keď už boli na trh uvedené hybridné i elektrické vozidlá a popularita naftových vozidiel stúpa, pre osobné vozidlá sú benzínové motory stále najobľúbenejšou voľbou. Ich najväčšou výhodou je cena benzínových áut – sú omnoho lacnejšie než naftové. Klasické benzínové motory sú obvykle charakteristické svojou jednoduchou konštrukciou, vďaka ktorej sa môžu pochváliť nižšou poruchovosťou a nižšími nákladmi na servis a opravy.
Medzi ďalšie výhody týchto motorov patrí tichá prevádzka a bezproblémové jazdy na krátke vzdialenosti. Benzínový motor sa rýchlo zahrieva a pokiaľ nie je vybavený turbokompresorom, môžete ho vypnúť hneď, ako dôjdete do cieľa. K tejto téme sa v tomto článku ešte vrátime.
Aký druh benzínového motora je najlepší? A akým druhom benzínových motorov sa radšej vyhnúť?
Najväčšou nevýhodou benzínových motorov je samozrejme ich vysoká spotreba. Nielen, že spaľujú viac paliva než naftové motory, ale cena benzínu je tiež vyššia než cena nafty.
V prípade motorov, ktoré potrebujú 98 oktánové palivo, je rozdiel v cene za jeden liter benzínu a nafty často až niekoľko desiatok zlotých.
Je potrebné tiež poznamenať, že čím sú systémy benzínových motorov komplikovanejšie, tým vyššia je ich poruchovosť, ktorá je daná faktormi, ktoré boli zmienené na začiatku článku. Kvôli chybám turbokompresorov a spotrebe motorového oleja potom nie je možné označiť benzínové motory za bezporuchové. Náklady na výmenu vstrekovača v motore
s priamym vstrekovaním paliva sa môžu vyšplhať až na 1 000 PLN za motor, nové vysokotlakové čerpadlo potom môže znamenať náklady približne 3 000 PLN – to zaiste nie sú malé čiastky.
Naftový motor – nižšie náklady na palivo a pohodlná jazda
Poďme opäť začať s výhodami – hlavnými prednosťami týchto naftových motorov sú nízka spotreba paliva a nižšia cena nafty. Je tiež potrebné dodať, že vysoký točivý moment, ktorého dosahujú naftové motory, umožňuje veľmi príjemný vodičský zážitok. Stojí za zmienku, že maximálna hodnota točivého momentu je obvykle pod 2 000 ot./min., vďaka čomu je riadenie ľahšie.
Na druhú stranu je zápornou stránkou naftového auta jeho kúpna cena. Naftové autá sú obvykle o tisíce zlotých drahšie než benzínové autá. Je nutné zdôrazniť, že náklady na servis a akékoľvek potenciálne opravy naftových motorov sú tiež vyššie. Mnoho vodičov si sťažuje na zvuk naftových motorov, ktorý je omnoho hlasnejší než zvuk, ktorý vydávajú benzínové motory.
Aké sú zápory naftového motora? Konštrukcia motora
Prvky naftového motora, ktoré sú najviac náchylné ku chybám, sú:
- vstrekovače common rail,
- turbokompresory,
- filtre pevných častíc (často označované DPF),
- ventily EGR.
Ich opravy môžu byť prekvapivo drahé, a tak je akákoľvek úspora vďaka menším nákladom na palivo zanedbateľná. To je jeden z dôvodov, prečo sa naftové motory odporúčajú predovšetkým pre ľudí, ktorí prejdú aspoň 20 000 kilometrov za rok.
Tiež by sme kúpenie naftového motora príliš neodporúčali, pokiaľ jazdíte skôr krátke trasy. Na krátke vzdialenosti naftový motor nedosiahne správne teploty a čistiaci proces filtra pevných častíc bude určite často prerušovaný. Tiež je dôležité zmieniť, že naftový motor by ste nemali vypínať hneď po náročnej ceste, pretože sa vo vnútri kompresora stále pohybuje rotor, ktorý sa pri vysokej rýchlosti zahrial na vysokú teplotu. Vypnutie motora preruší proces premazávania, ktoré je nevyhnutné na správne fungovanie. Preto sa odporúča najmenej jednu minútu po zastavení auta počkať, čo úplne iste predĺži životnosť tohto prvku, ktorého oprava je drahá.
Skutočnosť, že sa motor pomaly zahrieva, znamená, že i teplota vo vnútri vozidla je nižšia. Kvôli tomuto ústupku na pohodlí môže byť vlastníctvo tohto auta komplikovanejšie pre vodičov, ktorí autá používajú každý deň na prevážanie detí. Tento problém sa neobjavuje pri naftových motoroch vyššej triedy, v ktorých sa používajú elektrické vykurovania.
Tiež stojí za zmienku, že úrady v niekoľkých veľkých európskych mestách, oznámili nadchádzajúci zákaz vjazdu naftových áut do centier miest. Hamburg je prvým mestom,
v ktorom bol podobný predpis zavedený. Vysoký stupeň znečistenia ovzdušia môže spôsobiť, že podobné rozhodnutie urobí Paríž, Berlín alebo Atény. Nie je isté, že najväčšie mestá
v Poľsku by nikdy nemohli nasledovať tento príklad.
Nafta alebo benzín?
Čo by ste teda mali kúpiť? Odôvodnenia uvedené vyššie nevedú k univerzálnemu odporúčaniu. Výber motora je veľmi individuálny, ale pomôže vám, keď si dôkladne zanalyzujete vaše potreby a svoj typický štýl riadenia.
- Pokiaľ najazdíte 10 000 kilometrov za rok, a hlavne v meste, naftový motor sa pre vás neodporúča. Tu existuje slušná šanca, že akokoľvek veľká úspora na pohonných hmotách nepokryje výdaje súvisiace s vyššou vstupnou cenou a potenciálnymi chybami, ktoré súvisia s týmto druhom konania.
- Benzínové motory sú vhodné pre každodenné dochádzanie aj pre cesty na nákupy či do školy. Najlepšie by vám mali roky bez chýb poslúžiť hlavne motory
s jednoduchými konštrukciami (bez turbokompresorov).
Pokiaľ je váš každodenný život plný dlhého cestovania, naftové auto, ktoré na jedinú nádrž paliva prejde dlhšie vzdialenosti, bude pre vás dobrou voľbou. Dlhé cestovanie umožní motoru, aby fungoval v optimálnych podmienkach a pri správnej teplote a uľahčí filtru palivových častíc vypáliť výfukové sadze. Preto by mali s autami s naftovými motormi byť spokojní vodiči, ktorí každoročne najazdia viac ako 30 000 kilometrov.
Tiež by vás mohlo zaujímať: Ako znížiť spotrebu paliva – zásady úsporného riadenia
Líbí se Vám náš článek? Sdílejte jej se svými přáteli a objevte další tipy First Stop. Sdílejte kliknutím na odkaz: